دوشنبه, 13 بهمن 1399 نوشته شده توسط

معرفی تجهیزات ایمنی فردی و آتش نشانی

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

تجهیزات ایمنی فردی و آتشنشانی

یکی از مهم ترین اقداماتی که بشر در زمان زیستن خود انجام میدهد استفاد از هوش خود برای ساختن ابزارآلات و تجهیزاتی که به راحتی، آرامش و حفظ سلامت و جان بشر کمک میکند می باشد. حال یکی از مهم ترین تجهیزاتی که سالانه جان چندین هزار انسان را از مرگ و آسیب رسیدن نجات میدهد همان تجهیزات آتش نشانی است. تجهیزات آتشنشانی از مهم ترین تجهیزات ایمنی در ساختمان ها به حساب می آید. پس یکی از واجبات و ضروری ترین تجهیزات موجود در ساختمان، تجهیزات ایمنی و آتشنشانی می باشد. وجود اینگونه تجهیزات جهت جلوگیری از آتش سوزی و به حداقل رساندن خسارات جانی و مالی لازم و ضروری است.

آتش نشانان و انواع تجهیزات فردی آتش نشانی

تجهیزات فردی آتش نشانی شامل موارد زیر است:

  1. کلاه ایمنی
  2. لباس کار آتش نشانی
  3. کفش ایمنی
  4. ماسک اکسیژن
  5. دستکش ایمنی
  6. کپسول آتش نشانی و غیره

کلاه ایمنی

کلاه ایمنی

یکی از پایه ایی ترین تجهیزات فردی آتش نشانی کلاه ایمنی آتش نشانی یا همان کلاه کاسکت است. کلاه ایمنی جهت جلویری از حرارت آتش بر سر و از همه مهم تر در صورت ریزش آوار از صده رسیدن به سر جلویری میکند که در بازار دارای انواع مختلفی ی باشد.

لباس کار آتش نشانی

لباس کار آتش نشانان مانند لباس کار های معمول و رایج در بازار نیست. در ساخت لباس کار آتشنشانان باید وارد زیر رعایت شده باشد:

  • انعطاف پذیر
  • ضد آب
  • ضد آتش و مقاوم

لباس کار آتش نشانان با توج به نوع شغل پرخطری که دارند باید از بدن در برابر شعله و حرارت تابشی، مواد شیمیایی، سطح لیز، گازهای سمی، اشیاء برنده، سقوط اجسام محافظت کند. پس لازم به ذکر است لباس آتش نشانان با توجه به نوع عملیات از لباس های مختلف موجود در ایستگاه استفاده می کنند.

کفش ایمنی

کفش ایمنی

کفش هایی که در تجهیزات آتش نشانی وجود دارد کفش هایی هستند که از اصابت پا در برابر اجسام و اشیاء برنده، برق گرفتگی، لغزندگی، سوختن و ... جلوگیری خواهد کرد. کفش ایمنی نیز مانند لباس ایمنی و غیره دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به نوع عملیات مورد استفاده قرار میگیرند.

ماسک اکسیژن

ماسک اکسیژن به دو حالت تمام صورت و نیمه صورت که هانطورکه از نامش پیداست فقط دهان و صورت را پوشش میدهد موجود هستند.جنس ماسک های اکسیژن عبارتند از:

  • پلاستیک
  • سیلیکون
  • کائوچو

میباشد که این ماسک ها وظیفه دارند گاز اکسیژن تنفسی را از مخزن به شش ها منتقل کنند.

دستکش های ایمنی آتش نشانی

دستکش های ایمنی آتش نشانی

انواع دستکش های ایمنی مورد استفاده و موجود در بازار عبارتند از:

  • دستکش ضد حرارات
  • دستکش ضد اسید
  • دستکش ضد برش

که با توه به نوع عملیات آتشنشان های عزیزان را در حین عملیات های مختلف در برابر خطرات احتمالی مانند برق گرفتگی، سوختگی، پارگی محافظت خواهد کرد.

سیستم تنفس هوای فشرده

در مکان های بسته از این سیستم برای تنفس که دارای هوای فشره است مورد استفاده آتش نشان ها قرار خواهد گرفت.

عینک ایمنی

عینک های ایمنی آتش نشانی دارای انعطاف پذیری و مقاومت بالایی هستند و شیشه آن در برابر خراشیدگی مقاوم است. عینک های ایمنی آتش نشانی قابلیت جذب اشعه فرابنفش را دارند.

کپسول آتش نشانی

یکی از مهمترین تجهیزات اطفاء حریق کپسول آتش نشانی است که از نظر ماده اطفایی و از نظر حجم و وزن دارای انواع متفاوتی می باشند.

کپسول های آتش نشانی دارای انوا زیر میباشند که بارتند از:

  • کپسول آتش نشانی و خاموش کننده محتوی آب
  • کپسول آتش نشانی و خاموش کننده محتوی پودر
  • کپسول آتش نشانی و خاموش کننده محتوی کف
  • کپسول آتش نشانی و خاموش کننده محتوی گاز
  • کپسول آتش نشانی و خاموش کننده محتوی هالوژنه

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره تجهیزات ایمنی فردی و آتشنشانی و همچنین استعلام قیت و مشاوره رایگان با شرکت آتشبان تماس حاصل نمایید.

خواندن 4988 دفعه آخرین ویرایش در دوشنبه, 13 بهمن 1399 07:54
آتشبان

شرکت آتش بان نماینده رسمی اعلام حریق ایران ، واعلام حریق و اطفاء حریق در ایران می باشد و با بهترین برندهای ایرانی و جهانی از جمله اعلام حریق سنس ، اعلام حریق آنا ، اعلام حریق یونی پاس ، اعلام حریق زیتکس ، اعلام حریق زتا ،  ، اعلام حریق دزلی ، اعلام حریق آریاک ، اعلام حریق ماویلی ، اعلام حریق سایان می باشد.

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

Web Analytics