کاربرد و عملکرد سنسور اعلام حریق

این مورد را ارزیابی کنید
(9 رای‌ها)

سنسور اعلام حریق

سنسور اعلام حریق، مجموعه ای از تجهیزات سنسوردار بصری و صوتی می باشد که به شکل هوشمند، وجود دود، مونوکسید کربن و آتش را اعلام نموده و مانع از بروز آتش سوزی های گسترده خواهد شد. هشداردهنده های سیستم اعلام حریق بسته، به امکانات نصب شده در دستگاه به شکل صوتی، نوری و یا فرکانسی بوده و از قیمت های متفاوتی برخوردار می باشد.

سنسور اعلام حریق یکی از تجهیزات ایمنی بسیار مهم در کاهش خسارت های مالی و جانی ناشی از آتش سوزی است. امروزه سنسور اعلام حریق دارای انواع متفاوتی است.

تا چندین سال گذشته حوادث مربوط به گازگرفتگی، آتش سوزی و خفگی ناشی از دود به شدت قربانی می گرفت؛ از اینرو متخصصین بسیار زیادی تصمیم به ابداع سنسور اعلام حریق گرفته و توانستند با موفقیت به تولید این محصول فائق آیند. امروزه انواع بسیار زیادی از سنسور اعلام حریق در بازار موجود بوده و در مدل های جدیدتر از سنسورهای مدرن و باکیفیت برخوردار می باشند.

کاربرد سنسور اعلام حریق چیست؟

معمولا یک سیستم اعلام و یا اعلان حریق مجهز به دتکتور دود، شعله، گاز و حرارت بوده و از طریق فلاشرها و آژیرها به اعلام وضعیت اضطراری در محیط پرداخته و از بروز خطرات جانی و مالی ناشی از این رویداد پیشگیری خواهد نمود. معمولا سیستم های هشدار دهنده حریق در مکان های عمومی پرجمعیت مانند مجتمع های مسکونی و اداری، آپارتمان ها، ساختمان های صنعتی، هتل ها و خوابگاه ها نصب گردیده و تا حد امکان از بروز خسارات مالی و جانی پیشگیری می نماید.

انواع سنسور اعلام حریق

نوع معمولی‌تر سنسورهای اعلام حریق شامل سنسورهای حرارتی و سنسورهای دودی است. سنسورهای حرارتی بر اساس تغییرات دما حول خود به تشخیص حریق می‌پردازند. از سوی دیگر، سنسورهای دودی بر اساس حضور دود در محیط، که یکی از نشانه‌های حریق است، عمل می‌کنند.
همچنین، سنسورهای گازی نیز برای تشخیص گازهای خطرناکی که ممکن است در صورت حریق تولید شوند، استفاده می‌شوند. این سنسورها به ویژه در محیط‌هایی که احتمال انباشت گاز وجود دارد، بسیار مهم هستند.

علاوه بر این، سیستم‌های اعلام حریق دارای سیستم‌های هوشمند و سیستم‌های قابل آدرس دهی هستند. سیستم‌های هوشمند از الگوریتم‌های پیشرفته برای تشخیص دقیق‌تر حریق استفاده می‌کنند، در حالی که سیستم‌های قابل آدرس دهی مکان دقیق حادثه‌ها را مشخص می‌کنند.

اجزا تشکیل دهنده سیستم هشدار دهنده حریق

  • کنترل پنل اعلام حریق

این بخش از اجزای اصلی و بسیار مهم سیستم و سنسور اعلام حریق بوده و یک کنترل کننده عمومی جهت تنظیم ورودی ها، پردازش آن ها و خروجی سیستم به عنوان هشدار محسوب می گردد.

  • منابع تغذیه در سیستم اعلام حریق

این سیستم دارای دو منبع تغذیه ای اولیه و ثانویه بوده که نوع اولیه آن، یک منبع ولتاژی و نوع ثانویه یا همان پشتیبان یک منبع ژنراتوری و یا باتری اسیدی می باشد که در صورت بروز هرگونه مشکل در منبع اولیه، قادر به حمایت از دستگاه بوده و نقش بسیار مهمی در موارد ضروری خواهد داشت.

  • دستگاه های دریافت کننده و یا آغاز کننده

این دستگاه نیز به دو شکل خودکار یا اتوماتیک و دستی در ساختار سیستم تعبیه گردیده و انواع خودکار آن ها از پیچیدگی و قابلیت بالاتری برخوردار هستند. انواع دستی این دستگاه ها احتیاج به تعامل فیزیکی داشته و با کشیدن اهرم هشدار دهنده فعال می شود؛ در مقابل نوع اتوماتیک این دستگاه ها مجهز به سیستم های هوش مصنوعی و سنسورهای پیشرفته بوده و به شکل تخصصی در مواجهه با محرک های مختلف عمل می نماید.

توصیه می شود جهت سفارش، تهیه و خرید سنسور اعلام حریق در مدل های مختلف آن، با مشاورین شرکت های توزیع کننده از جمله آتشبان مشورت نموده و محصولات دارای ضمانت پس از فروش و معتبر در این زمینه را تهیه نمایید.

جهت خرید یا مشاوره رایگان درباره سنسور اعلام حریق، سیستم اطفاء حریق، دزدگیر، دوربین مداربسته می توانید با شرکت آتشبان تماس حاصل نمایید و با کارشناسان حرفه ایی و متخصص ما مشاوره رایگان داشته باشید.

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

Web Analytics