بیم دتکتور اعلام حریق زتا (کد: )

بیم دتکتور اعلام حریق زتا یا بیم دتکتور دفایربیم  آلمان

بیم دتکتوراعلام حریق زتا (Beam Detector Zeta) یا بیم دتکتور د فایربیم the Fire Beam انگلستان ، یک المان در سیستم اعلام حریق است که جهت کشف و اعلام حریق در محل‌هایی نظیر انبارها، فرودگاه‌ها، مراکز خرید، آشیانه‌های هواپیما، کلیساها، مساجد، کارخانه‌ها، بناهای تاریخی، سالن‌های نمایشگاهی و کنفرانس، مراکز ورزشی و اوقات فراغت استفاده می‌گردد.

استفاده از سنسورهای رایج اعلام حریق یا دتکتورهای نقطه ای در محیط های وسیع و بزرگ مانند سالن کارخانجات، سوله های تولید و انبار، موزه ها، سالن های سینما و آمفی تئاترها و محیط های مشابه آن مقرون به صرفه نیست ، در این جا استفاده از بیم دتکتور زتا بسیار به صرفه تر می باشد.

برخلاف کاشف دود نقطه‌ای، کاشف دود خطی معمولا نسبت به نوع و رنگ دود کمتر حساس می‌باشد.کاشف دود خطی در دو نوع فرستنده و گیرنده و انعکاسی تولید می‌شود.

عملکرد بیم دتکتور زتا ZETA

بیم دتکتور زتا از فناوری رفلکتوری موتورایز استفاده می کند. این تکنولوژی به شما امکان می دهد از مناطق بزرگ به روشی مقرون به صرفه و قابل اعتماد محافظت کنید. بیم دتکتور زتا با حرکات جزیی در سازه ساختمان دچار خطا نمی‌شود و قابلیت تنظیم خودکار در برابر لرزش را دارد از این رو بر خلاف بیم دتکتورهای قدیمی رایج به سرویس و نگهداری کمتری نیاز دارد.

این  نوع دتکتورها دارای یک قسمت فرستنده (TX) هستند که اشعه­ای به سمت گیرنده (RX) می فرستد. این دو قسمت در دو سمت سالن نصب می شوند و هرگاه عاملی مانند دود بین این دو عنصر واقع شود و ارتباط اشعه را قطع کند باعث اعلام خطر می گردد.

در بعضی از این نوع دتکتورها فرستنده و گیرنده روی یک قسمت وجود دارد و در قسمت روبرو  یک انعکاس دهنده (Reflector) نصب می­گردد. این دتکتورها می توانند فضایی به پهنای 15 متر و به طول 10 الی 100 متر را تحت پوشش خود قرار دهند و ارتفاع نصب آن­ها بین 2.7 متر تا 25 متر است. ولتاژ کار آن­ها 24 ولت DC و جریان مصرفی درحالت ساکن حدود 50 میلی آمپر و در هنگام اعلام خطر 70 میلی آمپر است. هر چه فاصله­ ی بین گیرنده و فرستنده افزایش یابد جریان مصرفی نیز افزایش می یابد.

اصول شناخت این دتکتور (Beam) به­خاطر جبران ناتوانی دتکتورهای نقطه­ای می­باشد. این نوع دتکتور به صورت شعاعی (Projector) عمل کرده و به دو نوع تقسیم می­شود، در نوع اول فرستنده و گیرنده از هم جدا هستند و در نوع دوم فرستنده و گیرنده بر روی یک قاب سوار و از یک رفلکتور برگشت شعاع نوری استفاده شده است. نوع معمول و مورد استفاده، نوع دوم می­باشد.

Web Analytics